سروناز

اشعارکریم لقمانی

سروناز

اشعارکریم لقمانی

پوسیده ریشه ام ! (با تحلیل ارزشمنداستادمهندس جمعی)

ثبت شده در تاریخ دوشنبه 21 فروردین 1391 به شماره سریال 169136 در سایت شعرنو

 سیاتهای : فیس بوک -  شعرناب – آوای دل – شعرتک – شعریک -

میخواستم زیستن باخودتجربه کنم

درشب زفاف عقل مهجورم

اماجارچیانِ شاباش گو

بازهم به متارکه باخودمیکشاندم !

باغرورکاذب وُ خمودم

چگونه حذرکنم باچشمان نانجیب

ازپوسیده اقبال ناخلفم

که حسدمیورزدبرروشنی ِتاریکم

تا کی چون مترسکی

درگِل بمانم

تا لَم دهند شاخه ها برزانوان لرزانم

پوسیده ریشه ام !

ازقلقلکِ کرمهای زیرخاک

وباری که بردوشم سنگینی میکند

بی رمق

درخودآوارمیشوم !

بی آنکه حتی شبی

مهمان حجله خانه ی دلم باشم

آه ازتخیلات ناسازم

s@rv

**

 

تحلیل بسیارزیبا وارزشمند استادارجمندم جناب مهندس جمعی براین شعردرسایت شعر نو با سپاس ازایشان

**

سلام ودرود و سپاس بر استاد عزیز جناب لقمانی حسابی غافل گیر شدم البته مضمون درد است ولی این درد کجا و درد مفاصل قلم من کجا . دیگر در جلسه ها باید خودم را جمع و جور کنم . زیبان و شیوه بیان و استقاده از تصاویر خارق العاده بود ترکیبی از سنت و مدرنیته با زبانی اشنا وبدون تکلف حظ کردم و بر ذوق و دل جوان ودردمنت حسادت ورزیدم آفرین بزرگوار
پوسیده ریشه ام
!میخواستم زیستن باخودتجربه کنم
درشب زفاف عقل مهجورم

) بهترین وزیبا ترین تصویر برای بیانی سترگ وستبر گ در عین سادگی )
اماجارچیانِ شاباش گو

بازهم به متارکه باخودمیکشاندم
!
(
چقدر قشنگ ناخواسته وشاید هم به عمد و خودآگاهانه ، کلاغ را تداعی کردید)
باغرورکاذب وُ خمودم

چگونه حذرکنم باچشمان نانجیب
ازپوسیده اقبال ناخلفم
که حسدمیورزدبرروشنی ِتاریکم

(دیگر ازاین زیباتر نمی توان زبان به اعتراف گشود واز فرا فکنی تاریخی
فرار کرد که هرچه می کشیم هنوز از خود محوری وخودبزرگ بینی است .آفرین( (با شد تا کوچکترهای پر فیس و افاده ای چون من نیز درس بگیرم(  تا کی چون مترسکی
درگِل بمانم

(عجب هشدار زیبا وبه موقعی است بعد از آن روایت و استدلال های محکم
( تالم دهند شاخه ها برزانوان لرزانم
(
و عجب اشک تمساح را به تصویر کشیده اید بزرگوار)
پوسیده ریشه ام
!(وچه متین و با حساب به تمسخر گرفته اید آنانی که برایمان غصه میخورند ودر پی تزریق مسکن هستند . یا شاخه هایمان را هرس می کند غافل از این که ریشه هایمان پوسیده است( ازقلقلکِ کرمهای زیرخاک
وباری که بردوشم سنگینی میکند

بی رمق

درخودآوارمیشوم
!) وچه زیبا کلید واژه ها را رو کرده اید وحتی بازی منطقی با واژه هارا به نمایش گذاشتید ارتباط کرمها را با ریشه پوسیده که اگر ریشه ها پوسیده علتش کرمها بوده اند . این که به دوستان گفتم تغییر در تکنیک وتاکتیک یکی از دلایلم نیز این زیبایی ها ست(بی آنکه حتی شبی
مهمان حجله خانه ی دلم باشم

آه ازتخیلات ناسازم

ودر آخر خواننده را به دوباره خوانی می کشانید و به شعر یک انسجام عمودی
میدهید ارتباط ( حجله ) در انتها با ( شب زفاف ) در جمله دوم شعر که اتفاقن تقارن جمله ای هم دارند اولی یکی بعد از جمله اول و این آخری یکی مانده به جمله آخر . وزیرکی شاعرانه شما نیز ستودنی است که با تخیلات تمامش می کنید گریزگاه خوبی است .

نظرات 8 + ارسال نظر
مریم جلائی جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:00 ب.ظ http://ww2.academytaraneh.com

با سلام ،
(قابل توجه دوستان گرامی ام ترانه سرایان عزیز و علاقه مندان به ترانه)
با تبریکِ بهار نو به تک تک دوستان عزیزم آمدم تا این خبر رو همین حالا که دسته اول و داغه بهتون بدم ، "آکادمی ترانه" اولین دانشنامه ی تخصصی ترانه از سه روز پیش رسما فعالیتش رو آغاز کرد . برگزاری مسابقات ترانه سرایی زیر نظر اساتید مطرحِ معاصر ، تشکیل کارگاه ترانه به منظور بررسی ، نقد و واکاوی ترانه های منتشر شده ، چاپ ترانه های کاربران در قالب یک کتاب مشترک و عرضه در نمایشگاه های بین الملی کتاب ، انتخاب ترانه های منتخب ماه ، انتشار ویژه ی ترانه های اجرا شده و... از جمله برنامه های اصلی "آکادمی ترانه" است . شما در آکادمی میتونید در فضایی صمیمی با امکانات کامل و به روز ، ترانه هاتون رو در معرض دید صدها خواننده ، ترانه سرا و آهنگساز قرار بدید .
با همه ی این اوصاف به صورت ویژه دعوت هستید به جمع گرم و دوستانه ی ما در آکادمی . بی صبرانه منتظر حضور و فعالیت ارزشمندتون در "آکادمی ترانه" هستم و هستیم. با احترام - مریم جلایی #

آدرس سایت :

http://ww2.academytaraneh.com

مهرداد یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:53 ق.ظ http://asalbanooi.blogfa.com

درود بر استاد جاودان و ارزشمندم.
با عرض ادب و احترام خدمت شما.
دیروز سعادتی شد تا در شعر نو،غزل زیبایی از شما خواندم.
بسیار زیبا و دل نشین بود انقدر که با تک تک ابیاتش وجود نازنین و آرام شما رو احساس کردم.
در پناه حق باشید

مسعود جعفرزاده پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:11 ب.ظ http://barghayepaeezy.mihanblog.com/

بقچه ام را می بندم و میروم.
میروم به هر کجا که دلم ایستاد.
چیزی در بقچه ام نمانده بجز چند خاطره کهنه.
همین برای من بس است...

درود.
دعوتید به خوانش و نقد چهارمین برگ(یک قدم دیگر) از برگ های پاییزی.
[گل]

بانو پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:11 ب.ظ http://banooaseman.blogfa.com/

سلام استاد بزرگوارم...
سایتونا از سرم دریغ نفرمایید...

محمد رضا درانی نژاد جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:50 ب.ظ http://naabsora.in

سلام بر دوست خوب و هم استانیم جناب لقمانی
ممنون که به شعر های من در سایت شعر نو سر می زنید
شما را دعوت می کنم به حضور سبزتان در سایت ادبی ناب سرایان

هِرمان جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:37 ب.ظ http://her-man.blogfa.com

سلام آقای لقمانی .
وبلاگتون رو یه گشتی زدم ، نوشته ها و اشعارتون خیلی خوب و دلنشینن .
منم گاه گداری شعر میگم .
اگه تمایل داشته باشین ، تبادل لینک داشته باشیم .
منتظر جواب ، حضور و نظرتون در مورد اشعارم هستم .
******
اشعار و دلنوشته های هرمان
http://her-man.blogfa.com/

حسین علی دلجویی چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:39 ب.ظ http://delju.blogfa.com

سلام بر استاد لقمانی گرامی
شعر زیبای نپوسیده ریشه ام»و نقد بسیار زیبا و کارشناسی استاد بزرگوار غلامحسین جمعی را سرمه دیدگان نمودم
احسنت بر هر دو استاد....
از کوچه باغهای غزل شعر نو در خدمتتانم
عکسهای لحضات سال تحویل در حافظیه شیراز هواییم کرد
===
مدینه گفتی وکردی کبابم...
شمع وگل وپروانه وبلبل همه جمعند
بی رحم بیا رحم به تنهایی من کن
===
کاش سعادتی بود در خدمتگذاریتان لااقل چایی میگرداندم
خوشحال شدم از زیارت شما وبزرگانی چون عزیزان...
پایدار وشاد باشید
توانستید به کلبه ما هم سری بزنید و منور نمایید

هرمان جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:16 ق.ظ http://her-man.blogfa.com

نمی دانم خوشبختی برای تو در چه معنا می شود

فقط می دانم

خوشبختی وسیعتر از آنست که در ذهنت بگنجد

و زیباترین لحظه ایست که می توانی در زندگی درک کنی

و من برای تو

خوشبختی ات را آرزومندم . . .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد